Mentoring jest bardzo szybką i efektywną formą szkolenia i adaptacji pracownika do nowych wyzwań. Dodatkowo poprzez mentoring zwiększa się zaangażowanie i zadowolenie z pracy uczestnika.
Zadaniem coachingu z elementami mentoringu jest szybka adaptacja uczestnika do nowych warunków poprzez połączenie edukacji oraz wsparcia ze strony mentora.
Jak przebiega „Wsparcie na starcie”?
Coaching z elementami mentoringu jest indywidualnym spotkaniem mentora i coachowanego.
- Pierwsze spotkanie służy ustalaniu celu rozwojowego uczestnika
- Kolejne — realizacja celu
- Ostatnie – podsumowanie
Organizacja procesu
Każdy uczestnik będzie pracował przez czas trwania sesji z tym samym mentorem.
- Jedna indywidualna sesja coachingowa trwa od 1 do 1,5 godziny
- Optymalny odstęp pomiędzy sesjami coachingowymi to 2-5 tygodni
- Mentor i uczestnik ustalają terminy spotkań
- Dla każdego uczestnika przewidzianych jest 7 sesji lub więcej, jeśli zajdzie taka potrzeba
Rola mentora
Mentor nie jest terapeutą!
Mentor nie rozwiązuje problemów coachowego! Może dawać wskazówki wynikające z jego doświadczenia i wiedzy fachowej.
Mentor jest facylitatorem, dążącym do tego, aby poddana coachingowi osoba zdobyła szeroką wiedzę na swój temat, dzięki czemu poprawi swoją wydajność i jakość życia osobistego i zawodowego.
Mentor dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami w obszarze ustalonego celu. Bywa nauczycielem.
Zadaniem mentora wspieranie procesu adaptacji i samokształcenia osoby poddanej coachingowi.
Rola uczestnika
- Praca na ustalonych celach
- Zaangażowanie
- Obecność na sesjach
- Przestrzeganie ustalonych zasad
- Wypełnianie karty sesji po każdym spotkaniu (opcjonalnie)
Ustalenie celów mentoringu dla konkretnej osoby:
- Cele uczestnika
- Cele sygnalizowane przez organizację (przełożony, współpracownicy, klienci, nowa sytuacja)
Zasady uczestnictwa w projekcie coachingu dla organizacji/uczestnika/mentora
- Przyjęcie i przestrzeganie ustalonych zasad
- Umowa (zasady pracy, zasady odwoływania spotkań, wypełnianie karty sesji)
Korzyści dla uczestnika/organizacji
Podczas coachingu z elementami mentoringu, rozłożonego w czasie osiągamy:
- fundament pod wspólną, efektywną pracę
- wdrażanie i monitorowanie planów działań
- wsparcie w przypadku nagłych wyzwań
- tworzenie nowych nawyków, zanikanie starych
- tworzenie standardów stałego rozwoju w organizacji
Przykładowe obszary pracy „Wsparcia na starcie!” dla kadry kierowniczej
- budowanie roli szefa w aspekcie własnego potencjału i kontekstu organizacji
- kształtowanie własnego warsztatu pracy jako szefa:
- efektywane stosowanie stylów zarządzania
- diagnoza poziomu rozwoju pracowników
- budowanie zespołu
- delegowanie jako narzędzie rozwoju pracowników
- automotywacja i motywacja
- umiejętności asertywnej komunikacji z pracownikami/w zespole
- trudne rozmowy z pracownikami
Pod względem proporcji pracy coachingowej i typowo mentoringowej proponujemy:
50% - praca edukacyjna zgodna z wcześniej postawionymi celami
50% - praca coachingowa na realnych problemach